ورود نارنگی‌های نیاگارا و ژاپنی به بازار

با این کار وزارت بهداشت، عموم مردم بدون این که بدانند چرا سبزی از رستوران‌ها حذف شد و چگونه باید سبزی را بشویند و مصرف کنند، دیگر سبزی نخریدند

نارنگی‌های نیاگارا و ژاپنی در راه هستند و تا 10 روز دیگر وارد بازار می‌شوند؛ این نارنگی‌ها علیرغم رنگ سبز، طعم شیرینی دارند، در ساری تولید می‌شوند و تا مدتی دیگر وقتی درخت‌ها به بار بنشینند فراوانی آن‌ها بیشتر می‌شود.


هلو شبرنگ نیز همچنان در بازار موجود است و کیلویی تا هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد.


براین اساس نرخ‌ هلوی خوب به طور میانگین کیلویی هزار و 500 تومان، هلو شبرنگ مغانی کیلویی دو هزار و 500 تومان و انار نوبرانه کیلویی تا 200 تومان است.


همچنین میوه‌های پاییز و زمستانه چون لیموشیرین میناب و نارنگی ساری به بازار آمدند که خیلی نوبرانه بوده و کیفیت مطولب ندارند چرا که لیمو شیرین‌ها، تلخ و کم‌ آب و نارنگی‌ها ترش هستند.


با توجه به فراوانی هلو شبرنگ در سال جاری این میوه ممکن است تا یک ماه دیگر در بازار باشد؛ گلابی نیز به طور نسبی در بازار موجود است و انواع انگور هم به فروش می‌رسد. انگور بی دانه سفید که به صورت کشمش تیزابی تهیه می‌شود و به سبزه معروف است کیلویی دو هزار تومان خریداری می‌شود و 550 تا 600 تومان سود دارد؛ این کشمش در ملایر، اراک و تاکستان تولید می‌شود و بسیار به صرفه است چرا که هزینه زیادی ندارند.


هندوانه و خربزه نیز در بازار موجود است اما با کاهش تولید خیار در سال جاری به دلیل اینکه سال گذشته خیارها زیاد خریداری نشدند و ماندند، قیمت خیار اکنون در بازار تقریبا دو برابر شده که البته با ورود خیارهای فصلی جنوب و خیارهای بوته‌ای به بازار در فصل‌ آینده، قیمت آن کاهش پیدا می‌کند.


رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان با اشاره به منع ارائه سبزی در رستوران‌ها توسط وزارت بهداشت اظهار کرد: با این کار وزارت بهداشت، عموم مردم بدون این که بدانند چرا سبزی از رستوران‌ها حذف شد و چگونه باید سبزی را بشویند و مصرف کنند، دیگر سبزی نخریدند.


سید حسن مهاجران افزود:‌ قبل از اعلام چنین خبری باید مردم را آگاه کرد؛ جا داشت مسوولان بنشینند و ببینند، سبزی آلوده از کجا آمده و کجا باید قرنطینه شود. برای مثال مردم باید سبزی را با آب نمک و مواد شوینده بشورند تا تمیز شود.


وی با تاکید بر این که مردم فکر می‌کنند هر کجا سبزی هست، وبا همان جاست،‌ تصریح کرد:‌ درحال حاضر تا بی نهایت به سرمایه کشاورز لطمه خورده و نابوده شده است به گونه‌ای که شش هزار واحد نیز سبزی را کلا کنار گذاشته‌اند.


مهاجران با بیان این‌که بار اول نیست که وزارت بهداشت این کار را می‌کند، گفت: با این روش به افراد خرده پا ضرر می‌رسد و بیچاره می‌شوند. بیشتر سبزی‌ها با چاه آبیاری می‌شوند؛ زمین‌ها اجاره‌ای هستند، کشاورز آب را ساعتی می‌خرد و بذر گران سبزی را می‌کارد تا سبزی‌ها را بفروشد اما اکنون سبزی‌ها روی دست کشاورزان مانده است.


رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان در پایان خاطرنشان کرد: دو هفته قبل اعلام شد که رستوران‌ها حق توزیع سبزی ندارند، پس از آن سراسر کشور سبزی را تحریم کردند.

منبع:  ایسنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا